5 prostych a najważniejszych zabiegów umacniania pozycji rynkowej marki i firmy.
Przyjmując założenie, że masz określone główne kierunki, wiesz gdzie chcesz iść, Twoja Firma jest „ustawiona strategicznie”. Gdzie czają się demony? W codziennych obowiązkach Twoich i Zespołu, w potknięciach, niekonsekwencjach, ucieczkach z głównej ścieżki strategicznej.
Co zatem decyduje o powodzeniu wdrożenia strategii rozwoju do Firmy?
1. Sprawna i zaangażowana komunikacja z klientami, ale również partnerami, dostawcami, tudzież (najczęściej wymagająca pracy i poprawy) wewnętrzna. Wiesz jak często mam do czynienia z mailami, na które nikt nie odpowiada? Choćby zdawkowo, z potwierdzeniem odebrania wiadomości? Niestety, zjawisko ignorancji jest powszechne i bardzo negatywne. Poinformuj „drugą stronę” o statusie dotyczącej ją sprawy. Odpowiedz na wiadomość, chociażby tylko po to, by przekazać, że zajmiesz się nią później, że ktoś na nią pracuje, itd. Niby banalne, a zdecydowanie kluczowe w budowaniu opinii, a zatem marki. Diabeł tkwi w szczegółach, więc zwracaj na nie uwagę
2. Rozmowa. Stała komunikacja z rynkiem, czyli klientami i partnerami, a także (przede wszystkim) pracownikami, to również Twoje kanały online, a przede wszystkim media społecznościowe.
Komunikacja – czyli wymiana informacji i myśli, dialog. Najczęściej jednak przeradzający się realnie w jednolity monolog. Dobrze, jeśli dający odbiorcom jakąś konkretną wartość (merytoryczną, rozrywkową, ale zawsze jakąś), ale znacznie gorzej, jeśli będący wyłącznie „tablicą ogłoszeń” i narzędziem reklamowym.
Rozmawiaj z odbiorcami naprawdę. Zadając pytanie, oczekuj odpowiedzi ale przede wszystkim również na tę odpowiedź reaguj, wyciągaj wnioski, zapewniaj rozwiązania. Nie pytaj, jeśli tak naprawdę „wiesz swoje” i zdanie odbiorcy Cię nie interesuje.
3. Wykorzystanie prostych narzędzi dostępnych dla każdego – takich jak autoresponder. Nie możesz odpowiedzieć teraz? Wykorzystaj moc autorespondera!
I nie! Wcale nie musisz być w delegacji czy na wakacjach. Autoresponder to uniwersalne wsparcie podczas bardziej zalatanego dnia, obciążenia większą ilością zamówień, itp. To również doskonałe narzędzie sprzedażowe, podobnie jak stopka mailowa. Jeśli operujesz na wielu mailach w ciągu dnia, to zaprzęgnij je do pracy – niech automatycznie informują, zachęcają, zapraszają, niech niosę misję Firmy przy każdej okazji! Najczęściej to co skuteczne, jest proste i „pod nosem”.
4. Świadomy Zespół rozumiejący założenia strategii i wcielający je w życie każdego dnia! Firma jest „jakaś” i „coś” do rynku mówi, coś mu obiecuje. Każde powyższe działanie, plus każde inne, musi być rozumiane i powielane nie tylko przez Ciebie i kadrę zarządzającą, ale przez cały Zespół, jeśli go masz. A zatem szkolenie Zespołu i wciąganie go w strategiczną grę z rynkiem jest warunkiem, bez którego żadne inne nie mają racji bytu.
5. Wiarygodność. Budowanie marki, to składanie obietnicy. To nie działa „pionowo”, a w każdej możliwej płaszczyźnie. A zatem Firma, która chce zbudować brand musi nie tylko dostarczać obiecaną jakość produktów czy usług, ale także np. terminowo regulować zobowiązania wobec dostawców/podwykonawców. Tak! To też zdecydowanie element marketingu i strategii rynkowej. Przestrzeń wokół Ciebie i Firmy składa się zarówno z klientów/konsumentów, jak i Twoich partnerów/dostawców/podwykonawców, a każdy ten element wpływa na postrzeganie, generuje opinie i tworzy markę -również z złym wymiarze.
Marketing jest w każdym działaniu jakie Firma podejmuje każdego dnia! Dosłownie w każdym i warto o tym pamiętać, planując podbój rynku i rynkowy sukces!