Marketing pięciu zmysłów – w emocjach ważna jest perspektywa

Obraz6.png
Gabriela Antczak
  • Udostępnij:

Oceniamy i odczuwamy nieskończoną ilość sytuacji każdego dnia. Najczęściej podświadomie, ale niewiele rzadziej z premedytacją. Porównujemy, komentujemy i krytykujemy – to nam wychodzi najlepiej. I można by rzec, że to domena Polaków, ale mechanizm działa identycznie w każdym zakątku świata.


Ponad 90% decyzji zakupowych podejmowanych jest pod wpływem emocji. Nie można tego zjawiska mylić z zakupem stricte impulsowym, niemniej emocje pozostają kluczowe. Dlaczego więc stale się o nich zapomina w marketingu, ignorując jak upiorną ciotkę na rodzinnym obiedzie? Wszyscy niby wiedzą, że będzie, ale próbują lawirować, bo może uda się uniknąć konfrontacji… Przekaz emocjonalny marek tak jest właśnie traktowany – najpierw przecież narysowane zostaną wszystkie piękne obrazki, logotypy i inne „bajery”, przygotowane teksty na stronę i założone konta social media, a emocje? No przecież mamy doskonałą ofertę – po co gadać o jakichś emocjach?


Zastanówmy się zatem jak percepcja danego zjawiska, sytuacji, a więc i zakupu, zależy od perspektywy, a ta z kolei jak wpływa na nasz odbiór i emocje właśnie.


Śnieg w kwietniu. Zaskoczenie, oburzenie, katastrofa klimatyczna, straty, dezorientacja. Ten sam śnieg przed Bożym Narodzeniem były powodem do radości, niekończących się zachwytów i najcieplejszych uczuć. W kwietniu wszyscy chodzą jak w amoku nie wierząc własnym oczom, w kapturach, z pochylonymi głowami, nerwowo zerkając dokoła i pomszczą na czym świat stoi. Dokładnie to samo zjawisko, dokładnie ci sami ludzie, a jedynie kilka kilka tygodni różnicy…


Wojna u sąsiadów. Przerażenie, zapasy na następną pięciolatkę, współczucie i empatia. Zupełnie nieporównywalne z uczuciami, jakie pojawiają się w przeciętnym domu, gdy wojny toczą  się w bardziej odległych krajach… Perspektywa jest kluczem…


Influencerka z ciętym językiem i delikatnie mówiąc, odważnymi poglądami. Uśmiech, zrozumienie, relaks. Jeśli ją lubimy, akceptujemy to, co u kogoś innego (dokładnie w tym samym wydaniu) byłoby chamstwem, prostactwem i pseudo rozrywką dla kasy. Jeśli ją lubimy co warto podkreślić– zmienia się nasze nastawienie/perspektywa, potrafimy wszystko wytłumaczyć faktem, że „przecież ona (on) taka jest!”. Autentyczność, szczerość – modne dzisiaj bardzo, są jednocześnie często towarem wypracowanym, wypieszczonym i ubranym tak, jak chcemy go oglądać, ale jeśli są wiarygodne  - ok! wierzymy w nie i łączymy z pozytywnymi emocjami! Podobnie jest z każdą marką – jeśli klient/delikwent/odbiorca twierdzi, że „przecież taka jest i taką ją lubię” – wygrywamy na każdym polu!


Perspektywa emocjonalna jest kluczowa i potrafi zmienić dosłownie wszystko. A czy twoja marka ma taką swoją emocjonalną stronę? Wypracowaną, ustaloną i stałą? Czy o tobie/twojej marce można powiedzieć, że zawsze jest szczera (bez względu w jakim kierunku zmierza i na czym owa szczerość polega)? Czy masz emocjonalny pakiet, którym chcesz się dzielić z odbiorcą i który budujesz i umacniasz każdego dnia? Czy potrafisz świadomie zmieniać  perspektywę tego, kto znajduje się po drugiej stronie przekazu?


Pamiętaj! Marketing to o dziwo nie jest wojna na produkty! To jest wojna na percepcję! Koniecznością jest stała praca nad tym, jak jesteś oceniana/ny z emocjonalnej perspektywy. Ona potrafi zmienić wszystko.


Jeśli chcesz porozmawiać o marketingu pięciu zmysłów, a więc również pakiecie emocjonalnym dla twojej marki? Zapraszam do kontaktu!

 
P.S. Wiele z opisywanych przeze mnie działań (i znacznie więcej) można objąć dofinansowaniami przeznaczonymi na rozwój. Chcesz sprawdzić, z jakich kwot dofinansowania może skorzystać Twoja firma? Prześlij numer NIP w wiadomości, a dokonamy weryfikacji i przedstawimy Ci możliwości.
Pozdrawiam!

 

Może Cię zainteresować
Zobacz również

Wesołych Świąt

Swieta Bozego Narodzenia to czas idealnego dopełnienia.
To czas zgody, dajacy nadzieje, ze razem mozemy wszystko!

Pokaż więcej...

Instytut Efektywna Synergia – dlaczego to rewolucja na rynku usług doradczych i czego można się spodziewać po tym projekcie?

  Ci z Państwa, którzy są ze mną dłużej wiedzą, jak często wspominam o „czarodziejach”, pseudo fachowcach na rynku usług doradczych i jednocześnie jak wiele złego w postaci braku zaufania i frustracji ze strony Właścicieli Firm wynika z ich nieprofesjonalnych działań.

Pokaż więcej...

Kij w mrowisko, bo przecież na marketingu znają się wszyscy

Mam wielką przyjemność dzielenia się z Państwem swoimi przemyśleniami związanymi z efektywnymi strategiami i marketingiem, który przynosi wyniki i na nich się skupia. Przy okazji próbuję obalić niektóre mity i stereotypy, których w marketingu nie brakuje. Dzisiaj chciałabym pójść nieco dalej i włożyć przysłowiowy kij w mrowisko...
Pokaż więcej...
INSTAGRAM @gabrielaantczak
Twoje imię *
Twój numer telefonu *
Jak mogę Ci pomóc *
Klikając przycisk “Wyślij widomość”, zgadzasz się na przesłanie do nas swoich danych. Właściciel strony zobowiązuje się wykorzystać te dane zgodnie ze swoimi zasadami ochrony danych, m.in. do kontaktu w celu przedstawienia oferty. Wyświetl zasady dotyczące danych.