7 powodów dlaczego marketing nie działa?

ask-1014060_1920.webp
Gabriela Antczak
  • Udostępnij:

1. Traktowanie marketingu jako uzupełnienia/doklejki do innych podstawowych działań.
Coś przecież trzeba marketingowo robić, więc róbmy cokolwiek. Byle jak, z doskoku, bez zachowania konsekwencji i sensu. A przede wszystkim, bez umiejscowienia wśród kluczowych zadań i strategicznych celów Firmy. Bezmyślnie… byle ładnie.

 
Marketing to dziedzina obejmująca dokładnie wszystkie aktywności, jakie podejmujesz w  Firmie. Każdy pracownik, każdego dnia wykonuje czynności, które sumarycznie składają się na skuteczność działań marketingowych. Po co Ci materiały, z których nikt nie korzysta, albo wizja działania, której nikt nie rozumie?


Szukasz rozwoju – musisz postawić sobie konkretne i mierzalne cele marketingowe, oraz zrozumieć sens podejmowania działań z tego zakresu.

2.  Przerzucanie marketingu na barki osób z przypadku – rodzina i znajomi, z którymi nie wiadomo co zrobić, w marketingu (nie) sprawdzą się na pewno


Marketing kojarzony jest z ładnymi obrazkami, kreatywnością i tym, że cały czas coś się w nim dzieje – nie ma nudy. Niestety na marketingu również „znają” się wszyscy. Dlatego też tak często do obowiązków związanych z marketingiem kieruje się zupełnie przypadkowe osoby, bez wiedzy i doświadczenia. Katastrofa gotowa…


Marketing musi być jednym z najmocniejszych ogniw w Twojej Firmie. Zarówno budżetowo, jak i osobowościowo, oraz organizacyjnie. Jest to bowiem klucz do biznesu z sukcesem.

3. Traktowanie marketingu w kategoriach kosztu, którego nie sposób przeliczyć na efekty
.


To podejście bardzo często konfliktuje zespoły marketingowe z np. zespołami księgowymi. Marketing tylko wydaje kasę i to tak, że nie wiadomo co z niej przychodzi, jakie są korzyści dla Firmy.


Ten mit pokutuje w bardzo wielu Organizacjach i jest gigantycznym nieporozumieniem. Oczywiście, jeśli ujmie się marketing w sposób błędny i ograniczy jego postrzeganie do reklamy – to takie wrażenie może pozostawać. Marketing to kręgosłup działania Twojej Firmy i jego efektywność, a zatem również możliwość mierzenia tejże efektywności, jest kluczowa!

4.  Marketing nie jako dziedzina nadrzędna, strategiczna, a wyłącznie służebna wobec Sprzedaży


Podstawowymi zadaniami marketingu powinno być wspieranie bieżących działań sprzedażowych, oraz budowanie marki i pozycji rynkowej w długiej perspektywie. Podporządkowanie aktywności marketingowych wyłącznie bieżącej działalności sprzedażowej ogranicza podstawowe jego zadanie – czyli budowanie siły rozpoznawalnej marki, która Twojej Firmie korzyści będzie przynosić przez lata.

5.  Marketing rozumiany wyłącznie jako działania kreatywne – niekiedy „im głupiej tym lepiej”, „mnie się tak podoba”, albo „tak jak ma kuzyn”


Marketing jest dziedziną ścisłą, jest analityczny i tak powinien być  realizowany. A prostota jest jego najwyższym celem. Prostota dotarcia i zrozumienia przez faktycznego adresata/klienta/odbiorcę – nie przez Ciebie! Subiektywna ocena z zupełnie innej perspektywy, bez zrozumienia realnych potrzeb drugiej strony, skazuje działania marketingowe na porażkę

6.  Marketing skupiony na cechach oferty i własnej wierze w jej atrakcyjność

Marketing to walka nie na produkty/oferty, ale na percepcję. Skuteczny marketing musi tłumaczyć korzyści dla użytkownika, a nie podawać cechy tego co oferujemy. Język korzyści w marketingu to podstawa. Wiesz jaki jest dla Twoich produktów lub usług?

7.  Budżet marketingowy  - to, co spadnie ze stołu.


W marketingu nie ma nic za darmo! Nawet jeśli aktywności podejmujesz samodzielnie, poświęcasz swój czas – a on też kosztuje. Budżet marketingowy musi być skonstruowany optymalnie – z perspektywy realnych możliwości Firmy, ale również w konfrontacji z tym, jakie są warunki rynkowe Jej potrzeby – tak, aby wydane środki przyniosły oczekiwane efekty. .


Jeśli budżet marketingowy jest za mały, z przypadku i nie optymalizowany – to lepiej, żeby nie było go wcale! Wydawać trzeba tak, żeby maksymalizować efekty i jest to nie tylko możliwe, ale też konieczne! I mówię to z doświadczenia, popartego licznymi sukcesami i nagrodami – m.in.. tytułem „Dyrektora Marketingu Roku” za… „Wyjątkową Efektywność przy niskim budżecie”!

  Pozdrawiam! Gabriela

 

Może Cię zainteresować
Zobacz również

Nieważne co, ważne jak!

Co wyróżnia Tygryski na rynku? Jak tworzone są treści na social media marki? Czym jest produkt GOLD? Na te i inne pytania odpowiada Gabriela Antczak, Dyrektor Marketingu w firmie TBM, właściciela marki Tygryski.
Pokaż więcej...

Człowiek poszukiwany!

W świecie, w którym ciągle mówi się o automatyzacji procesów i o błyskawicznie wzrastającej roli AI.
W świecie, w którym społeczność to często grupa osób, które łączy (niekiedy wyłącznie) liczba serduszek i kciuków w górę pod postami.
Pokaż więcej...

Przegrzały mi się styki... Garnek wykipiał...

Będąc od lat jednocześnie w tak wielu projektach, jestem absolutnie przyzwyczajona do eskalacji oczekiwań, wyobrażeń, ale też irracjonalnych pomysłów i absurdalnych egoistycznych roszczeń, tudzież konfliktu interesów.
Pokaż więcej...
INSTAGRAM @gabrielaantczak
Twoje imię *
Twój numer telefonu *
Jak mogę Ci pomóc *
Klikając przycisk “Wyślij widomość”, zgadzasz się na przesłanie do nas swoich danych. Właściciel strony zobowiązuje się wykorzystać te dane zgodnie ze swoimi zasadami ochrony danych, m.in. do kontaktu w celu przedstawienia oferty. Wyświetl zasady dotyczące danych.