Spójność Firmy to warunek jej efektywnego działania.

Obraz7.webp
Gabriela Antczak
  • Udostępnij:

 Grudzień jest zwyczajowo czasem podsumowań i refleksji. Niech zatem tak się stanie również w przypadku naszego cyklu.

  Każda Firma to żywy organizm. Każdy dział to organ, niezbędny do jego funkcjonowania. Co jest kręgosłupem? Strategia rozwoju, nazywana inaczej strategią marketingową. Jej skuteczność zależy od wszystkich, a jednocześnie również na wszystkich wpływa, dlatego najskuteczniejsza jej wersja powstaje gdy zaangażujemy w nią Zespół.  Trudno bowiem utrzymać spójność, gdy noga nie komunikuje się z ręką, a każda próbuje poruszać się w swoim własnym kierunku…


  Strategia to „Święty Gral” większości organizacji. Stale poszukiwana, omawiana, gloryfikowana, a jednocześnie niedoceniana; rozmieniana na drobne. Jak to możliwe? Zarządzający firmami mają tendencję do przyjmowania na swoje barki większości obciążeń traktowanych zwyczajowo jako strategiczne. Czują na sobie pełną i wyłączną odpowiedzialność za kierunki rozwoju, znajdowanie szans rynkowych, oraz za to jak firma ma być odbierana i gdzie zmierzać w kolejnych latach. Niestety, zazwyczaj jednocześnie wyłącznie w ich głowach i świadomości pozostają te wszystkie pomysły i wyobrażenia. No i bądźmy szczerzy – nikt nie jest wszechwiedzący i ma prawo się mylić, lub nie dostrzegać jakichś elementów, które mogą się okazać kluczowe.

  Przygotowanie strategii marketingowej, lub jej weryfikacji możliwe jest w każdym momencie roku, ale jego koniec w sposób logiczny i uzasadniony zachęca do podejmowania tego typu działań, ponieważ generalnie skupia się najmocniej na jednoczesnej analizie podsumowującej i planowaniu kolejnych kroków. Warto do tego procesu zaprosić Zespół i uruchomić otwartą dyskusję. Wielostronne postrzeganie tej samej sytuacji i jej subiektywna ocena, zmieniają perspektywę, często w sposób zasadniczy. Każda Firma ma strategię, nawet jeśli nie jest ona wprost nazwana, czy jednoznacznie spisana. To Zespół ją realizuje, wykonując codzienne obowiązki. Nikt inny – Zespół Twojej Firmy implementuje dokładnie każdego dnia założenia strategiczne. Jeśli pozostawisz je tylko dla siebie, albo nawet ogłosisz, ale narzucając; ich efektywność będzie zdecydowanie niższa,  gdyż nie wszyscy tak samo je zrozumieją, część przyjmie na siłę i bez przekonania, a jeszcze inna część odrzuci najzwyczajniej, uważając, że są nieuzasadnione, a może i głupie. Tak działa Zespół i to dokładnie w każdej Firmie bez wyjątku!

  Z powyższych powodów, na podstawie wieloletnich doświadczeń z różnych branż, powstała  moja autorska metoda,  pod nazwą StrategON Max, która ma za zadanie 3 x Z:  szybko i skutecznie zweryfikować, zoptymalizować, by finalnie zaimplementować w Firmie strategię marketingową przy udziale Zespołu. Dlaczego to działa? Członkowie Twojej Organizacji mają prawo wypowiedzieć się na każdy strategiczny temat. Są zapraszani do swobodnej dyskusji, w której oceniają działania z własnej perspektywy. Mają jednakowoż jedno narzucone założenie – nie mogą jedynie krytykować, czy się „użalać”, muszą proponować rozwiązania i wspólnie je oceniać. Dobrze poprowadzona dyskusja, zinterpretowana i przeanalizowana merytorycznie, zawsze przynosi konkretne rezultaty i otwiera wiele zupełnie nowych możliwości. A co najważniejsze! Faktycznie angażuje Zespół, który czuje się współodpowiedzialny za podjęte ustalenia, w pełni się z nimi identyfikuje, a także zwyczajnie lepiej je rozumie. Przestaje oceniać, zaczyna  współtworzyć. Bezcenne!

  Przewagą tworzenia lub weryfikacji strategii marketingowej/rozwoju wspólnie z Zespołem jest fakt właściwej interpretacji. Wiemy, że standardowo każda decyzja spotyka się z nadinterpretacją i wywołuje naturalnie wiele emocji. Jeśli wszystko jest jasne od początku do końca, wdrożenie strategii jest niemalże formalnością, a na pewno jest nieporównanie prostsze, niż w przypadku, gdy jej założenia są narzucane autorytarnie. Zarządzający oszczędza sobie zatem mnóstwo czasu (i nerwów), a Organizacja zyskuje grono współautorów koncepcji, chcących ją wdrożyć, bo przecież to również ich „dziecko”. Dobrze podzielone projekty strategiczne, różnej rangi i skali, dostają swoich opiekunów. Nie zdarzyło się nam jeszcze, aby osoby zaangażowane podczas StrategOn-ów odmówiły przyjęcia tej funkcji, lub by potraktowały ją „byle jak”. Ludzie chcą się angażować i potrafią to zrobić. To zazwyczaj niestety kwestia wspomnianego powyżej, standardowego, autorytarnego podejścia do zagadnień strategicznych, blokuje ten potencjał i chęci.

  Okres Świąt to idealny czas, aby zaprosić Zespół do wspólnej pracy nad strategią, by ogłosić taki projekt. Zmniejszyć ciężar jaki spoczywa na barkach każdego Szefa i podzielić się nim z Zespołem. Przepracować najważniejsze kwestie, popatrzeć jak ludzie reagują na nasze pomysły, ale również posłuchać jakie mają własne, by finalnie zarówno zwiększyć szanse Firmy na efektywne funkcjonowanie, zdecydowanie większą spójność działania,  a dla siebie zrobić prezent – zmniejszając odczuwanie samotności szefa!

  Z dobrych wiadomości i pozostając w klimacie świątecznych cudów; StrategOn, podobnie jak wiele innych elementów marketingowych, można przeprowadzić zupełnie za darmo, dzięki dofinansowaniom.


  Dziękuję Ci za poświęcony czas i przeczytanie tego artykułu.

  

 

 

Może Cię zainteresować
Zobacz również

Wesołych Świąt

Swieta Bozego Narodzenia to czas idealnego dopełnienia.
To czas zgody, dajacy nadzieje, ze razem mozemy wszystko!

Pokaż więcej...

Instytut Efektywna Synergia – dlaczego to rewolucja na rynku usług doradczych i czego można się spodziewać po tym projekcie?

  Ci z Państwa, którzy są ze mną dłużej wiedzą, jak często wspominam o „czarodziejach”, pseudo fachowcach na rynku usług doradczych i jednocześnie jak wiele złego w postaci braku zaufania i frustracji ze strony Właścicieli Firm wynika z ich nieprofesjonalnych działań.

Pokaż więcej...

Kij w mrowisko, bo przecież na marketingu znają się wszyscy

Mam wielką przyjemność dzielenia się z Państwem swoimi przemyśleniami związanymi z efektywnymi strategiami i marketingiem, który przynosi wyniki i na nich się skupia. Przy okazji próbuję obalić niektóre mity i stereotypy, których w marketingu nie brakuje. Dzisiaj chciałabym pójść nieco dalej i włożyć przysłowiowy kij w mrowisko...
Pokaż więcej...
INSTAGRAM @gabrielaantczak
Twoje imię *
Twój numer telefonu *
Jak mogę Ci pomóc *
Klikając przycisk “Wyślij widomość”, zgadzasz się na przesłanie do nas swoich danych. Właściciel strony zobowiązuje się wykorzystać te dane zgodnie ze swoimi zasadami ochrony danych, m.in. do kontaktu w celu przedstawienia oferty. Wyświetl zasady dotyczące danych.