Strategia Marketingowa składa się z wielu elementów, z których każdy decyduje o jej skuteczności.
Budowanie strategii marketingowej wymaga umiejętności spojrzenia na rynek i swoją firmę z różnej perspektywy. Bardzo często zaślepieni jesteśmy tylko jednym wyobrażeniem i subiektywną oceną sytuacji. Pozwól, że posłużę się obrazową historią, która dzisiaj mnie zainspirowała. Jesień nie jest moją ulubioną porą roku, ale kocham las o każdej porze, a jesienią kocham wycieczki na grzyby. Ponieważ przeprowadziliśmy się w Bieszczady, poznajemy przyjemność o zupełnie innej skali, jaką jest zbieranie kozaków i prawdziwków bez specjalnego wysiłku. Dzisiejszy deszczowy las skojarzył mi się idealnie z rynkiem dowolnej branży. Pojedyncze szlachetne grzyby zupełnie jak marki i unikalne produkty, a wokół nich mnóstwo pretendentów. Bardzo często pretendentów trujących, ale idealnie udających swoje oryginalne pierwowzory. Nie sposób też oprzeć się skojarzeniu, że nowe produkty wyrastają jak grzyby po deszczu. Wystarczyło bowiem kilka deszczowych dni i cieplejszych nocy, żeby w Bieszczadach zaroiło się od grzybów. Podobnie jest na rynku, że sprzyjające okoliczności, nowy trend, marzenia o potędze i mamy kolejną falę bliźniaczo podobnych produktów wypływających z nadzieją na wybicie się i znalezienie odbiorców. Mam nieodparte wrażenie, że często zjawisko to wygląda bardzo podobnie. Brak wyróżników brak unikatowych przesłań, dokładna kopia tego co już było. Przy takim podejściu trudno mówić o strategii marketingowej, która ma szanse na sukces.
Skuteczna strategia marketingowa wymaga właściwej perspektywy.
Żeby znaleźć coś dobrego, musisz uważnie się rozglądać. Musisz zmieniać miejsce i patrzeć z różnych stron. W przeciwnym wypadku nie znajdziesz kolejnego prawdziwka, albo znaczną ich ilość po prostu przegapisz i ominiesz. Na swój produkt i swoją ofertę też należy patrzeć z różnej perspektywy. To co tobie wydaje się dobre, ciekawe i wyjątkowe, z perspektywy całego rynku, może być tylko kolejną kopią, jednym z setek takich samych jadalnych grzybów w całym lesie. Podobnie jest z koniecznością tworzenia właściwej perspektywy dla twoich klientów. Strategia marketingowa to mapa, która ma ich doprowadzić do twojej oferty, twojej polany z grzybami. Ale na tym twoja rola się nie kończy, ponieważ polana musi być tak atrakcyjna, żeby nie chciało się jej opuszczać i szukać dalej. Pamiętaj, że jeśli twoja oferta jest wyjątkowa i unikalna, strategia marketingowa i podejmowane działania marketingowe muszą odpowiednio ją zabezpieczać. Gwarantuję ci bowiem, że jak wspomniane grzyby po deszczu wyrośnie konkurencja, próbująca wykorzystać szansę, jaka dzięki tobie się pojawiła.
Opracowanie skutecznej strategii marketingowej to jednocześnie najlepsze zabezpieczenie twojego pomysłu i planowanego rozwoju. Nie ma bowiem takiej możliwości aby efektywnie rozwijać strategię sprzedaży i docierać do swoich klientów, bez wypracowania nadrzędnej koncepcji przewag i zasad komunikowania się z rynkiem. Zapraszam cię do rozmowy na temat budowania takiej strategii marketingowej, która zapewni ci zwiększenie szans na osiągnięcie sukcesu. Dlaczego tylko zwiększenie szans, a nie gwarancję? Ano dlatego, że nigdy nie obiecuję cudów, a okoliczności, które decydują o sukcesie lub jego braku jest mnóstwo. Pierwsze z nich to konsekwencja, systematyczność, które (uwierz mi - wiem), nie są ulubioną formą działania dla przedsiębiorców. Strategia marketingowa to zdecydowanie zwiększenia szansy ale gwarancją, jest dopiero jej konsekwentne i właściwe wdrożenie, oraz trzymanie się ustalonych zasad, każdego dnia.
Posiadanie doprecyzowanej strategii marketingowej ułatwia podejmowanie decyzji i pomaga w zachowaniu konsekwencji. Jest to doskonałe narzędzie dla całego zespołu firmy. Jednocześnie krąży wiele mitów, zbudowanych na przekonaniu, że przygotowanie strategii marketingowej musi być bardzo skomplikowane, czasochłonne i przez to bardzo kosztogenne. To prawda, że skonstruowanie skutecznej strategii marketingowej wymaga dużego doświadczenia I wiedzy oraz umiejętności patrzenia z perspektywy. Nie musi jednak stanowić kosztu, którego nie mógłby ponieść każdy przedsiębiorca. Szczególnie, że istnieje wiele rozwiązań, między innymi związanych z możliwością pozyskania dofinansowań na działania marketingowe, w tym na opracowanie strategii.
Jeśli zainteresował cię ten temat, zapraszam do rozmowy!