Zarządzanie projektami a marketing – jak skutecznie wdrażać produkty i kampanie na rynek

brexit-4082338_1920 (1).jpg
Gabriela Antczak
  • Udostępnij:

 To, że marketing nie jest samotną wyspą, a jego skuteczność zależy od właściwego osadzenia w dokładnie każdym aspekcie funkcjonowania firmy, powtarzam stale i pewnie do znudzenia. Niestety nie jest to regułą. Ba! Jest stanem dokładnie przeciwnym do reguły. Zwyczajowo bowiem nadal marketing identyfikowany jest z rysowaniem (oby ładnych!) obrazków i wykonywaniem polecań pt. „koncert życzeń” innych działów.

 
Jak wielki to błąd widać na przykładzie chociażby jednego z aktualnie prowadzonych przeze mnie i mój Zespół projektów.  Pozwól, że przybliżę Ci go w kilku zdaniach.

 
 Przeprowadziliśmy wspólnie z Dyrektorem Handlowym analizę sytuacji brandów. Przedyskutowaliśmy trendy, podejmowane działania, zagrożenia wynikające z aktualnej, niepewnej i ciągle (niemalże codziennie) nowej sytuacji rynkowej, która zmienia obraz dokładnie każdej wcześniejszej strategii. Stwierdziliśmy, że „wywracamy stolik” i zaproponowaliśmy Zarządowi zmianę sposobu rozdziału środków z budżetu i sposobu patrzenia na brandy i priorytety. Przygotowaliśmy koncepcję strategiczną uszytą na miarę, niesztampową i uzasadnioną rynkowo. Oparliśmy ją zarówno na wcześniejszych doświadczeniach, jak i na aktualnych potrzebach; postawiliśmy na mocnych nogach marketingu pięciu zmysłów. Tyle, nie wchodząc w szczegóły, bo nie o nich ten artykuł. Koncepcja, która powstała jest spójna, mocna merytorycznie, uzasadniona – i dokładnie tak została oceniona przez Zarząd, który jednogłośnie i niezwłocznie ją zaakceptował. I tu zaczyna się prawdziwa „zabawa”…

 
Przygotowanie koncepcji strategicznej, sięgającej po aspekty marketingowe i sprzedażowe jednocześnie, policzonej i zoptymalizowanej kosztowo – to dopiero pierwszy krok na drodze do jej wdrożenia. I nie! Nie dlatego, że oczywiście trzeba teraz wprowadzić ustalenia, wyprodukować materiały, itd.! Nie! Dlatego, że aby ją wdrożyć, trzeba zmienić/usprawnić dokładnie cały system zarządzania projektami w firmie. Zoptymalizować procesy, zidentyfikować kwestie systemowe, a przede wszystkim przeszkolić i zmotywować Zespół – zdecydowanie szerszy niż marketing i sprzedaż – bo jak wiadomo, by nowy produkt/kampania pojawiła się na rynku, potrzeba całego łańcucha zapewniającego funkcjonowanie danego biznesu.

 
I tak, od „ładnego obrazka” – czyli totalnie mylnego, acz powszechnego wyobrażenia o zadaniach marketingu, „lądujemy” w procesie zarządzania projektami (który notabene jest jednym z moich koników, który uwielbiam wdrażać – i tylko dlatego  godzę się na takie „ekwilibrystyczne” zadania, jak opisane powyżej).

 
 To co na pewno zostało już wykonane i napawa zadowoleniem, to m.in.:

 
Przebudowa sposobu funkcjonowania zespołów projektowych; 


Inwentaryzacja wszystkich aktywnych projektów w firmie (dotychczas nikt tak naprawdę nie wiedział ile ich jest – a jak wiadomo, w chaosie niektórym świetnie się pływa);


Identyfikacja faktycznych możliwości wykorzystywanego w firmie systemu zarządzania projektami i komunikacji (bo przecież nie zależy nam na wprowadzaniu dodatkowych kosztów, tudzież rozwiązań, które trzeba będzie od nowa konfigurować i poznawać – wtedy na pewno z niczym byśmy nie zdążyli);


Wprowadzenie szerokiego Zespołu w założenia strategii tak, aby wszyscy ją zrozumieli, zaakceptowali i przyjęli jako swoją.


Jesteśmy na finiszu pierwszego, kluczowego etapu. To oznacza, że możemy się na powrót zacząć zajmować „ładnymi obrazkami” – czyli realnie zacząć przygotowania do wdrożeń nowości produktowych i kampanii, która przewidziana jest na jesień. To, ile działań zostało podjętych wcześniej jest prawdziwym obrazem zakresów jakimi zajmuje się skuteczny marketing.


Jeśli chcesz porozmawiać o aspektach związanych z efektywnymi metodami zarządzania projektami w firmie, zapraszam!

P.S. Wiele z opisywanych przeze mnie działań (i znacznie więcej) można objąć dofinansowaniami przeznaczonymi na rozwój. Chcesz sprawdzić, z jakich kwot dofinansowania może skorzystać Twoja firma? Prześlij numer NIP w wiadomości, a dokonamy weryfikacji i przedstawimy Ci możliwości.
Pozdrawiam!

Może Cię zainteresować
Zobacz również

Wesołych Świąt

Swieta Bozego Narodzenia to czas idealnego dopełnienia.
To czas zgody, dajacy nadzieje, ze razem mozemy wszystko!

Pokaż więcej...

Instytut Efektywna Synergia – dlaczego to rewolucja na rynku usług doradczych i czego można się spodziewać po tym projekcie?

  Ci z Państwa, którzy są ze mną dłużej wiedzą, jak często wspominam o „czarodziejach”, pseudo fachowcach na rynku usług doradczych i jednocześnie jak wiele złego w postaci braku zaufania i frustracji ze strony Właścicieli Firm wynika z ich nieprofesjonalnych działań.

Pokaż więcej...

Kij w mrowisko, bo przecież na marketingu znają się wszyscy

Mam wielką przyjemność dzielenia się z Państwem swoimi przemyśleniami związanymi z efektywnymi strategiami i marketingiem, który przynosi wyniki i na nich się skupia. Przy okazji próbuję obalić niektóre mity i stereotypy, których w marketingu nie brakuje. Dzisiaj chciałabym pójść nieco dalej i włożyć przysłowiowy kij w mrowisko...
Pokaż więcej...
INSTAGRAM @gabrielaantczak
Twoje imię *
Twój numer telefonu *
Jak mogę Ci pomóc *
Klikając przycisk “Wyślij widomość”, zgadzasz się na przesłanie do nas swoich danych. Właściciel strony zobowiązuje się wykorzystać te dane zgodnie ze swoimi zasadami ochrony danych, m.in. do kontaktu w celu przedstawienia oferty. Wyświetl zasady dotyczące danych.