Strategia marketingowa - czym to jeść?

strategia-marketingowa.jpg
Gabriela Antczak
  • Udostępnij:

Obowiązują skrajnie różne opinie zarówno na temat procesu tworzenia, jak i samego „wyglądu” strategii marketingowej. Podobnie jak na temat jej umiejscowienia w strategii rozwoju firmy i znaczenia dla całości organizacji.


Rzeczywiście, sprawa nie jest tak prosta, jak byśmy pewnie wszyscy sobie życzyli. Bo dobra i skuteczna strategia musi być uszyta na miarę i posiadać wiele indywidualnych cech, dopasowanych do potrzeb, ale i ograniczeń konkretnej organizacji. Jest wprawdzie wielu takich, którzy za strategię uznają sztampowe stwierdzenia i ogromne prezentacje w Power Poincie, z których nic konkretnego  nie wynika. Tylko czy to cokolwiek daje? Niestety z pełnym przekonaniem twierdzę, że nie i bez obaw przyjmuję „na klatę” wszelką polemikę.

Zadajmy sobie pytanie – czy gdybyś miała/miał wybierać, to wolałabyś/wolałbyś opasłe tomy, lub prezentację na 1000 slajdów, w których powtarzane są slogany z podręczników marketingu i mnożone ogólniki; czy może zrozumienie i świadomość Zespołu, który pracując na co dzień wie czym się kieruje i po co to robi? Zespołu, który decydując się na konkretne ruchy, wydatki, aktywności wie, dlaczego jedne do Was pasują, a inne kompletnie nie? Zespołu, który rozumie co chcecie osiągnąć i jaką drogą idziecie?

No właśnie – drogą. Bo strategia to mapa; kolejne drogowskazy na drodze do wspólnego celu. Można wybierać wiele ścieżek, zależnie od tempa, funduszy, innych etapów cząstkowych; ale nadal destynacja docelowa pozostaje (dość) jasna i jest znana wszystkim, którzy z nami idą. Nie warto dopuszczać do tego, aby ktoś się gubił i opóźniał całą grupę, prawda?

Czym jest dobra strategia marketingowa?


Dobra strategia to taka, która uwzględnia Wasze indywidualne predyspozycje, możliwości, ale też ograniczenia. Jest dopasowana do Waszych oczekiwań, tempa rozwoju, potrzeb. Ja osobiście nie uznaję sztampy i ubierania wszystkich dokładnie w te same buty – bo bywa, że są i nie dopasowane do okazji i niewygodne.
Może Cię zainteresować
Zobacz również

Zmiana podejścia do marketingu jest konieczna. Za efektywność strategii nie odpowiada tylko dział marketingu, a każdy w firmie

Wywiad z Gabrielą Antczak, praktykiem przygotowującym efektywne strategie marketingowe 20 lat doświadczenia w budowa... Pokaż więcej

Jak daleko marketingowi do kuchni?

Lubię stosować to porównanie. W moim przekonaniu, bardzo niedaleko! A nawiązanie do czynności mocno osadzonej w codzienności, jaką niewątpliwie jest gotowanie, daje obraz łatwiejszy i bardziej … strawny! Pokaż więcej

Dofinansowania dla firm – czy można je pozyskać na zdobycie wiedzy i rozwój?

Powszechnie znane jest stwierdzenie, że w biznesie najdroższa jest informacja i wiedza. Dlaczego zatem tak wielu przedsiębiorców nadal nie chce za wiedzę płacić i broni się przed jej zdobywaniem? Odpowiedzi na to pytanie nie znam, ale od lat śledzę najszybszą edukację jaką można sobie wyobrazić –  po opracowaniu bowiem wytycznych strategicznych i pierwszym etapie implementacji, (zbyt) wielu twierdzi, że „to takie proste!” Niestety (lub „stety” w zasadzie), wspomniana prostota wynika ze świadomego działania i wiedzy, a nie z przypadku. Proces tworzenia dobrej i skutecznej strategii prosty nie jest, jeśli nie wie się jak go przeprowadzić. Pokaż więcej

Czas na podsumowanie roku 2021

Końcówka roku to zwyczajowo czas podsumowań. Dla mnie oznacza to tym razem podsumowanie roku wyjątkowego. Jubileusz 20-lecia pracy w charakterze stratega marketingu, kolejny rok pandemii, szalejących cen, braków dosłownie wszystkiego i rok początków kolejnego nadchodzącego kryzysu.

Pokaż więcej

Czy każda firma ma swoją strategię marketingową?

Ma! Może Cię zadziwię, ale ma! W większości przypadków wprawdzie o tym nie wie, ale ma… Co więcej! Każda firma JEST... Pokaż więcej

Strategia marketingowa - czym to jeść?

Obowiązują skrajnie różne opinie zarówno na temat procesu tworzenia, jak i samego „wyglądu” strategii marketingowej... Pokaż więcej
Twoje imię *
Jak mogę Ci pomóc *
Klikając przycisk “Wyślij widomość”, zgadzasz się na przesłanie do nas swoich danych. Właściciel strony zobowiązuje się wykorzystać te dane zgodnie ze swoimi zasadami ochrony danych, m.in. do kontaktu w celu przedstawienia oferty. Wyświetl zasady dotyczące danych.