Czy każda firma ma swoją strategię marketingową?

teamwork-gb05dd57e3_1920.jpg
Gabriela Antczak
  • Udostępnij:

Ma! Może Cię zadziwię, ale ma! W większości przypadków wprawdzie o tym nie wie, ale ma… Co więcej! Każda firma JEST strategią marketingową!


Każda bowiem, podejmując codziennie ogromną ilość decyzji, również tych najdrobniejszych, realizuje (świadomie, lub częściej nieświadomie) kolejne elementy strategii marketingowej.

Marketing jest wszędzie, w każdym zakątku biznesu… I żeby było jasne, mam pełną świadomość jak to brzmi… Zaryzykuję to twierdzenie bez obaw. To bowiem w jakim miejscu/punkcie rozwoju jest aktualnie firma wynika z decyzji jakie kiedyś podjęto, z kredytów które zaciągnięto (lub nie), z tego, kogo zaproszono na pokład, a kogo z niego wyrzucono. Wynika również z tego gdzie działa, na jaką skalę działa, w jakich cenach sprzedaje, a także – co się wydarzyło na rynku, jaka jest kondycja branży…. I można by tak wymieniać naprawdę bardzoooo długo.

Czy wrzucenie wszystkich powyższych do jednego worka nazwanego strategią marketingową jest nadużyciem? Nie! Pamiętajmy, że produkt, cena, dystrybucja i promocja – to najprostszy i najbardziej potrzebny podział składowych strategii marketingowej. Konieczny, ale jednocześnie najczęściej kompletnie nieuświadomiony w codziennej gonitwie i walce.

Często uczestniczę w dyskusjach, próbujących wydzielić rodzaje strategii jakie dana firma powinna mieć/przygotować/wdrożyć. I wiecie co? Im więcej projektów realizuję, tym mocniej utwierdzam się w przekonaniu: nie ma strategii rozwoju, która nie byłaby strategią marketingową; nie ma strategii sprzedaży, która nie byłaby strategią marketingową; nie ma strategii przedsiębiorstwa, która nie byłaby strategią marketingową JEDNOCZEŚNIE! A wszystkie te akademickie podziały są tylko po to, aby „pompować balonik”, dyskutować, dzielić i dywagować w nieskończoność – jak wiadomo, Excel przyjmie wszystko.

Ale jak można wyobrażać sobie rozwój firmy i jej pozycję rynkową, bez określenia: produktu, ceny; przychodów i zysku, do których niezbędne są również dystrybucja i w efekcie promocja? Czy w strategii rozwoju nie zawrzesz informacji jakie produkty i komu chcesz sprzedawać? Nie będziesz zastanawiać się w jaki sposób wypracujesz oczekiwane wyniki finansowe? Dlaczego klienci mieliby Ci pomóc zrealizować wszystkie zakładane cele?

No właśnie… chcesz rozwijać firmę? Zadbaj o fundament – czyli o dobrą, prostą i czytelną dla całego Zespołu strategię marketingową – bez tego oczywiście pójdziesz dalej, ale po omacku (jak większość firm w tym kraju) – niektórzy po prostu na przełaj; inni z pompką do strategicznego balonika przyczepioną na stałe do paska… - wiecznie poszukujący strategii idealnej jak kwiatu paproci, czy innego jednorożca. Zapewniam – strategia marketingowa będzie w tej drodze i mapą i latarką (jednocześnie)!

Może Cię zainteresować
Zobacz również

Czy marketing sensoryczny to strategia skuteczna dla każdej branży?

  Każda kategoria produktów rządzi się swoimi prawami – to fakt. Niuanse, szczegóły, meandry strategii dotyczące konkretnych grup produktów decydują w oczywisty sposób o różnicach. A co najważniejsze, decyduje o nich (a na pewno powinien decydować) wyróżnik, czyli … najtrudniejszy element strategii marketingowej.

Pokaż więcej...

Gdzie szukać inspiracji dla marketingu sensorycznego? Dubaj

  Uwielbiam wracać do Dubaju! To miejsce pod każdym względem wyjątkowe i zapadające w pamięć. Ciekawe, zaskakujące i inspirujące – również w zakresie marketingowym. Dlatego każdy mój wyjazd do Dubaju łączy w sobie odpoczynek z fantastycznym rozszerzeniem marketingowej wyobraźni.

Pokaż więcej...

Czy każda mocna marka bazuje na emocjach?

   Każda! Emocje to klucz do rządzenia ludzkimi sercami, lojalnością i decyzjami. Na każdym etapie tychże decyzji, w każdym wieku, płci i w każdej kategorii produktu czy usługi, którą oferujesz!

Na poparcie tych słów krótka historyjka.

Pokaż więcej...
Twoje imię *
Jak mogę Ci pomóc *
Klikając przycisk “Wyślij widomość”, zgadzasz się na przesłanie do nas swoich danych. Właściciel strony zobowiązuje się wykorzystać te dane zgodnie ze swoimi zasadami ochrony danych, m.in. do kontaktu w celu przedstawienia oferty. Wyświetl zasady dotyczące danych.