Czy każda firma ma swoją strategię marketingową?

teamwork-gb05dd57e3_1920.jpg
Gabriela Antczak
  • Udostępnij:

Ma! Może Cię zadziwię, ale ma! W większości przypadków wprawdzie o tym nie wie, ale ma… Co więcej! Każda firma JEST strategią marketingową!


Każda bowiem, podejmując codziennie ogromną ilość decyzji, również tych najdrobniejszych, realizuje (świadomie, lub częściej nieświadomie) kolejne elementy strategii marketingowej.

Marketing jest wszędzie, w każdym zakątku biznesu… I żeby było jasne, mam pełną świadomość jak to brzmi… Zaryzykuję to twierdzenie bez obaw. To bowiem w jakim miejscu/punkcie rozwoju jest aktualnie firma wynika z decyzji jakie kiedyś podjęto, z kredytów które zaciągnięto (lub nie), z tego, kogo zaproszono na pokład, a kogo z niego wyrzucono. Wynika również z tego gdzie działa, na jaką skalę działa, w jakich cenach sprzedaje, a także – co się wydarzyło na rynku, jaka jest kondycja branży…. I można by tak wymieniać naprawdę bardzoooo długo.

Czy wrzucenie wszystkich powyższych do jednego worka nazwanego strategią marketingową jest nadużyciem? Nie! Pamiętajmy, że produkt, cena, dystrybucja i promocja – to najprostszy i najbardziej potrzebny podział składowych strategii marketingowej. Konieczny, ale jednocześnie najczęściej kompletnie nieuświadomiony w codziennej gonitwie i walce.

Często uczestniczę w dyskusjach, próbujących wydzielić rodzaje strategii jakie dana firma powinna mieć/przygotować/wdrożyć. I wiecie co? Im więcej projektów realizuję, tym mocniej utwierdzam się w przekonaniu: nie ma strategii rozwoju, która nie byłaby strategią marketingową; nie ma strategii sprzedaży, która nie byłaby strategią marketingową; nie ma strategii przedsiębiorstwa, która nie byłaby strategią marketingową JEDNOCZEŚNIE! A wszystkie te akademickie podziały są tylko po to, aby „pompować balonik”, dyskutować, dzielić i dywagować w nieskończoność – jak wiadomo, Excel przyjmie wszystko.

Ale jak można wyobrażać sobie rozwój firmy i jej pozycję rynkową, bez określenia: produktu, ceny; przychodów i zysku, do których niezbędne są również dystrybucja i w efekcie promocja? Czy w strategii rozwoju nie zawrzesz informacji jakie produkty i komu chcesz sprzedawać? Nie będziesz zastanawiać się w jaki sposób wypracujesz oczekiwane wyniki finansowe? Dlaczego klienci mieliby Ci pomóc zrealizować wszystkie zakładane cele?

No właśnie… chcesz rozwijać firmę? Zadbaj o fundament – czyli o dobrą, prostą i czytelną dla całego Zespołu strategię marketingową – bez tego oczywiście pójdziesz dalej, ale po omacku (jak większość firm w tym kraju) – niektórzy po prostu na przełaj; inni z pompką do strategicznego balonika przyczepioną na stałe do paska… - wiecznie poszukujący strategii idealnej jak kwiatu paproci, czy innego jednorożca. Zapewniam – strategia marketingowa będzie w tej drodze i mapą i latarką (jednocześnie)!

Może Cię zainteresować
Zobacz również

Zmiana podejścia do marketingu jest konieczna. Za efektywność strategii nie odpowiada tylko dział marketingu, a każdy w firmie

Wywiad z Gabrielą Antczak, praktykiem przygotowującym efektywne strategie marketingowe 20 lat doświadczenia w budowa... Pokaż więcej

Jak daleko marketingowi do kuchni?

Lubię stosować to porównanie. W moim przekonaniu, bardzo niedaleko! A nawiązanie do czynności mocno osadzonej w codzienności, jaką niewątpliwie jest gotowanie, daje obraz łatwiejszy i bardziej … strawny! Pokaż więcej

Dofinansowania dla firm – czy można je pozyskać na zdobycie wiedzy i rozwój?

Powszechnie znane jest stwierdzenie, że w biznesie najdroższa jest informacja i wiedza. Dlaczego zatem tak wielu przedsiębiorców nadal nie chce za wiedzę płacić i broni się przed jej zdobywaniem? Odpowiedzi na to pytanie nie znam, ale od lat śledzę najszybszą edukację jaką można sobie wyobrazić –  po opracowaniu bowiem wytycznych strategicznych i pierwszym etapie implementacji, (zbyt) wielu twierdzi, że „to takie proste!” Niestety (lub „stety” w zasadzie), wspomniana prostota wynika ze świadomego działania i wiedzy, a nie z przypadku. Proces tworzenia dobrej i skutecznej strategii prosty nie jest, jeśli nie wie się jak go przeprowadzić. Pokaż więcej

Czas na podsumowanie roku 2021

Końcówka roku to zwyczajowo czas podsumowań. Dla mnie oznacza to tym razem podsumowanie roku wyjątkowego. Jubileusz 20-lecia pracy w charakterze stratega marketingu, kolejny rok pandemii, szalejących cen, braków dosłownie wszystkiego i rok początków kolejnego nadchodzącego kryzysu.

Pokaż więcej

Czy każda firma ma swoją strategię marketingową?

Ma! Może Cię zadziwię, ale ma! W większości przypadków wprawdzie o tym nie wie, ale ma… Co więcej! Każda firma JEST... Pokaż więcej

Strategia marketingowa - czym to jeść?

Obowiązują skrajnie różne opinie zarówno na temat procesu tworzenia, jak i samego „wyglądu” strategii marketingowej... Pokaż więcej
Twoje imię *
Jak mogę Ci pomóc *
Klikając przycisk “Wyślij widomość”, zgadzasz się na przesłanie do nas swoich danych. Właściciel strony zobowiązuje się wykorzystać te dane zgodnie ze swoimi zasadami ochrony danych, m.in. do kontaktu w celu przedstawienia oferty. Wyświetl zasady dotyczące danych.